Nowe stawki mandatów
Jak nowe stawki mandatów wpłynęły na bezpieczeństwo na drogach?
Większość naszych czytelników na pewno kojarzy, że od 1 stycznia 2022 obowiązuje nowy taryfikator mandatów za wykroczenia w ruchu drogowym. Z pewnością można napisać, że jest on rewolucyjny. Przede wszystkim z uwagi na nowe, wysokie ceny, które kierowcy będą musieć płacić za przekroczenie prędkości. Na samym dole artykułu prezentujemy tabelę z informacjami o tym, jakie są stawki nowych mandatów.
Jaki był ceł nowelizacji taryfikatora?
Na początku trzeba zadać sobie pytanie, dlaczego rządzący zdecydowali się wprowadzić tak daleko idące zmiany w taryfikatorze mandatowym. Wg ich wyjaśnień, jest to spowodowane chęcią poprawy bezpieczeństwa na drogach. Wyszli bowiem z założenia, że strach przed wysokimi mandatami skutecznie zniechęci do przekraczania szybkości i popełniania innych przewinień. Czy rzeczywiście tak się stało?
Jak kierowcy jeżdżą po 1 stycznia 2022 roku?
Przeprowadzone zostały szczegółowe analizy tego, jak kierowcy poruszali się po polskich drogach po 1 stycznia 2022 roku. Dane te porównano z analogicznym okresem w roku 2021 i okazało się, że rzeczywiście liczba mandatów wystawionych w tym roku znacząco spadła, a sami kierowcy w zauważalny sposób zdjęli nogę z gazu. Mniej mandatów, mniej zdarzeń drogowych. Wszystko zatem wskazywało na to, że decyzja rządzących o zwiększeniu taryfikatora okazała się słuszna i przyniosła zamierzony efekt. Tak byłoby aż do dziś, gdyby nie identyczne badania przeprowadzone po 3 miesiącach, czyli w kwietniu 2022 roku. W ich rezultacie dowiedzieliśmy się, że liczba mandatów wzrosła, a kierowcy powrócili do swoich pierwotnych nawyków, czyli szybszej jazdy i niestosowania się do podstawowych przepisów ruchu drogowego. Pojawia się zatem pytanie, czy nowy taryfikator mandatowy jest tak skuteczny, jak chcieliby to widzieć rządzący.
Ile wynosi średni mandat w Polsce?
Dla porównania warto spojrzeć na to, jaka była średnia wysokość mandatu w roku 2021 i w 2022. W poprzednim roku było to 140 złotych, podczas gdy w tym jest to już 271 zł! Jak widać, różnica jest kolosalna i wynosi prawie 200 procent! Podwyżki tak dużej skali to właśnie zasługa nowego taryfikatora. I w tym miejscu pojawia się pytanie, czy nowy taryfikator ma służyć rzeczywiście poprawie bezpieczeństwa, czy może jest sposobem na łatanie dziury budżetowej.
Czy mandaty to skuteczny sposób na poprawę bezpieczeństwa?
W jaki sposób można kształtować prawidłowe, pożądane zachowania kierowców na drodze? Czy za pomocą karania ich za przewinienia, czy może poprzez edukowanie i podnoszenie kwalifikacji? Jak można zauważyć, do tej pory stosowany jest ten pierwszy model, czego nowy, droższy taryfikator jest dowodem. Po drugie, pod jego przykrywką w pewien sposób chce się łatać dziury w budżecie, tłumacząc to właśnie potrzebą zwiększenia bezpieczeństwa. Niestety, statystyki wypadków tego nie potwierdzają, natomiast potwierdza wzrost dochodów do budżetu z tytułu płaconych mandatów. Już w pierwszym kwartale tego roku było to 335 milionów złotych więcej niż w roku ubiegłym. Kwota jest potężna i na pewno jeszcze wzrośnie, biorąc pod uwagę, że mamy dopiero maj.
Jak realnie poprawić bezpieczeństwo na drodze?
Łatwo jest krytykować, ale czy mamy jakiś pomysł jak można poprawić bezpieczeństwo kierowców i pieszych na polskich drogach? Jeśli nie dyscyplinować ich mandatami, to co można zrobić w tym kierunku? Oczywiście nie jest to proste zadanie, a tym bardziej szybkie do wykonania. Naszym zdaniem problem leży u podstaw, czyli w systemie nauki i przygotowywania do egzaminu. To, czego naszym zdaniem w nim brakuje to zajęcia na płycie poślizgowej i doskonalenie technik jazdy w trudnych warunkach. Co jeszcze można w tym kierunku zrobić? Sposobem na pewno mogą być działania prewencyjne i kampanie społeczne, mające uświadomić kierującym oraz pieszym, jakie zagrożenia mogą stwarzać na drogach i co powinni robić, aby je minimalizować.
Ile wynoszą nowe mandaty od 2022 roku?
- za przekroczenie prędkości do 10 km/h
mandat karny w wysokości 50 zł
- za przekroczenie prędkości od 11 do 15 km/h
mandat karny w wysokości 100 zł
- za przekroczenie prędkości od 16 do 20 km/h
mandat karny w wysokości 200 zł
- za przekroczenie prędkości od 21 do 25 km/h
mandat karny w wysokości 300 zł
- za przekroczenie prędkości od 26 do 30 km/h
mandat karny w wysokości 400 zł
- za przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h
mandat karny w wysokości 800 zł, przy czym od 17 września 2022 r. za ponownie popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch lat od ostatniego prawomocnego ukarania, tzw. „recydywę”, wzrasta o 100% i wynosi 1600 zł
mandat karny w wysokości 1000 zł, przy czym od 17 września 2022 r. za ponownie popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch lat od ostatniego prawomocnego ukarania, tzw. „recydywę”, wzrasta o 100% i wynosi 2000 zł
mandat karny w wysokości 1500 zł, przy czym od 17 września 2022 r. za ponownie popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch lat od ostatniego prawomocnego ukarania, tzw. „recydywę”, wzrasta o 100% i wynosi 3000 zł
mandat karny w wysokości 2000 zł, przy czym od 17 września 2022 r. za ponownie popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch lat od ostatniego prawomocnego ukarania, tzw. „recydywę”, wzrasta o 100% i wynosi 4000 zł
mandat karny w wysokości 2500 zł, przy czym od 17 września 2022 r. za ponownie popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch lat od ostatniego prawomocnego ukarania, tzw. „recydywę”, wzrasta o 100% i wynosi 5000 zł
- za przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h
- za przekroczenie prędkości od 51 do 60 km/h
- za przekroczenie prędkości od 61 do 70 km/h
- za przekroczenie prędkości o ponad 70 km/h
Maksymalna kwota za jedno przewinienie może wynosić 5000 zł, a w
przypadku kierowców, którzy dopuścili się więcej niż jednego
wykroczenia – 6000 zł
0
recenzje