Drgania i wibracje podczas przyspieszania samochodem
Opublikowane według Adrian w Autopacz · czwartek 07 Kwi 2022
Tags: drgania, wibracje, podczas, przyspieszania
Tags: drgania, wibracje, podczas, przyspieszania
Od pewnego czasu przyspieszaniu twojego samochodu towarzyszą podejrzane dźwięki, drgania i
wibracje odczuwane wewnątrz auta i na jego karoserii? Nie wiesz, co może być tego powodem? Zanim
udasz się do mechanika, chciałbyś się dowiedzieć, jakie są opcje i z jakimi wydatkami może się to
wiązać? To zrozumiałe. W tym artykule poznasz wszystkie najczęstsze powody drgań i wibracji podczas
przyspieszania.
Uszkodzony przegub półosi
W blisko 80 procent przypadków, za wspomniane wyżej objawy odpowiada przegub pół osi. Jest to
mechaniczna część w gumowej osłonie. Jeśli osłona zostanie uszkodzona, nawet w minimalnym stopniu,
np. pęknie, z jej wnętrza będzie wydostawać się smar. Smar, niezwykle ważny dla prawidłowej pracy
przegubu. Na tym nie koniec. Przez mikro nieszczelność do środka może dostawać się wilgoć i
zanieczyszczenia z drogi, takie jak piasek. Jeżeli dostaną się one do zębatek, mogą doprowadzić do ich
mechanicznego uszkodzenia. To, w połączeniu z brakiem smarowania i tarciem będzie powodować
odczuwalne wibracje.
Jednak nie tylko uszkodzona osłona przegubu może prowadzić do jego uszkodzenia. Może do tego
również dojść na skutek szybkiej i dynamicznej jazdy, szczególnie jeśli często przyspieszasz podczas
jazdy po łuku. Dochodzi wówczas do nadmiernych przeciążeń, mogących przyspieszyć zużywanie
łożysk w przegubie. Aby tego uniknąć, należy zmienić styl jazdy na spokojniejszy i bardziej
zrównoważony.
Uszkodzenie lub zużycie opon
Innym powodem drgań odczuwalnych w czasie przyspieszania samochodem są zużyte opony.
Nierównomierne ścieranie bieżnika, różne modele opon na każdym kole, zły poziom ciśnienia w
oponach, czy nawet ząbkowanie. To także może dawać objawy w postaci drgań, które najbardziej są
odczuwalne, kiedy samochód przyspiesza. Co można w tym przypadku zrobić? Przede wszystkim
dokładnie obejrzeć opony, szukając jakichkolwiek podejrzanych rzecz. Aby nie musieć od razu kupować
nowych opon, można opony z tylnej osi przełożyć na oś przednią (jeżeli to ona jest napędzana). Warto
również sprawdzić zbieżność kół samochodu.
Zużyte poduszki pod silnikiem
Silnik to jedna z najcięższych części samochodu. Jest on mocowany na specjalnych gumowych
poduszkach, mających amortyzować wstrząsy i drgania. Niestety i poduszki mogą ulec zużyciu na
skutek wieloletniej eksploatacji. Wystawione na warunki atmosferyczne gumowe poduszki, mogą również
tracić elastyczność i stawać się twarde. Wówczas nie spełniają już swojej roli. W tym przypadku nie
obejdzie się bez ich wymiany na nowe, co powinno rozwiązać problem.
Czym grozi nieusunięcie powyższych usterek?
Jeżeli kierowca zdecyduje się używać samochód, pomimo stwierdzonych usterek, trzeba się liczyć z ich
dalszym pogłębianiem. Szybsze zużywanie się opon, elementów zawieszenia, a w końcu pogorszenie
przyczepności do drogi i wydłużenie drogi hamowania. To oczywiste konsekwencje jazdy samochodem,
w którym czuć wibracje i drgania. Im szybciej usterkę zdiagnozujemy i usuniemy, tym mniejsze będą
dalsze straty.
0
recenzje