Błędy podczas wymiany silnika w samochodach

autopacz logo
preferowany język
polska flaga
Przejdź do treści

Błędy podczas wymiany silnika w samochodach

Autopacz
Opublikowane w Autopacz · niedziela 01 Lis 2020
Tags: montażsilnikabłędyusterki
Przedmiot badania: silnik spalinowy
Marka: KIA
Kod silnika: G4FC
Rodzaj silnika: silnik benzynowy
Pojemność silnika: 1591 cm³
Moc silnika: 93 kW

OCENA STANU
PRZEBIEG BADANIA – badania przeprowadzono metodą organoleptyczną –
nieniszczącą w stanie jak po wymontowaniu badanego silnika z pojazdu, po częściowym
jego rozbrojeniu, a następnie poddano ocenie stan uszkodzeń stwierdzonych na
elementach wymontowanych.
WYNIKI BADAŃ
OCENA STANU
Zdjęcie Stwierdzono następujące wady i uszkodzenia
1. Gładź cylindrowa, zatarta powierzchnia bez śladów, przebarwienia, rysy
2. Wałki rozrządu, zatarta powierzchnia w części łożyskowania na wysokości punktów
smarowania bez śladów przebarwienia, rysy
3. Łożysko ślizgowe (panewka), zatarta powierzchnia ze śladami przebarwienia, rysy
4. Stopka wałka rozrządu, zatarta powierzchnia łożyskowania ze śladami przebarwienia, rysy
5. Czop wału korbowego, zatarta powierzchnia łożyskowania, bez śladów przebarwienia, rysy
6. Tłok cylindra, zatarta powierzchnia w części nośnej
obraz 1
obraz 2


ANALIZA WYNIKÓW
Do analizy oceny wyników badań przyjęto założenie, że
- silnik wymontowany z pojazdu marki Kia Ceed był
sprawny w tym właściwie obsługiwany bez wad i usterek,
- silnik został sprzedany nowonabywcy bez zalania olejem silnikowym.
Dokonano oceny stanu uszkodzenia elementów wymontowanych silnika.
Obecność śladów przebarwień na powierzchniach łożyskowania oraz ślady zużycia w postaci
zatarcia, rys, wskazują na zerwania filmu olejowego między elementami współpracującymi.
Tym samym należy stwierdzić, że doszło do zwiększenia tarcia między wałkiem rozrządu a jego
łożyskowaniem, oraz między wałem korbowym a jego łożyskowaniem, co skutkowało
przegrzaniem, przebarwieniem i nadmiernym zużyciem tych elementów.
Ślad zatarcia na płaszczu tłoka (zdjęcie nr 8) wskazuje ma zatarcie na skutek długotrwałej
pracy na sucho. Jako przyczynę tego uszkodzenia należy wskazać możliwość wystąpienia
niedostatecznego smarowania lub zakłócenia spalania spowodowane usterką w układzie
zasilania lub zapłonu.
Reasumując, należy stwierdzić, że jako przyczynę ww opisanych uszkodzeń elementów silnika,
należy wskazać niedostateczne smarowanie podczas uruchamiana silnika przez nowonabywcę.
obraz 4

WNIOSKI
W wyniku badań stwierdzono, że przyczyną nadmiernego dymienia podczas
uruchomienia silnika przez nowonabywcę (patrz formularz reklamacyjny z dnia 16-
09-2020 roku) jest brak odpowiedniego smarowania co skutkowało zerwaniem filmu
olejowego miedzy elementami współpracującymi, i ich nadmiernym zużyciem.


0
recenzje

Wróć do spisu treści